top of page

Opbouw beton constructie

Nadat het diepste punt was bereikt, was het tijd voor de opbouw. Eerst is de betonconstructie gelegd. Een betonnen vloer van 30 cm dik is gelegd, waar de muren vervolgens zijn opgebouwd. De grond was erg drassig, dus het was zaak om zo snel mogelijk de betonnen gestort te hebben. 

​

Hoe kleiner de speling tussen het waterrad en het beton, hoe hoger de efficiëntie van de waterraderen. Doordat er weinig speling dus mogelijk was in de betonnen muren, kostte dit erg veel tijd om de bekisting waarin de beton is gegoten, goed af te stellen. 

​

Door de extreme droogte die er dat najaar was, hadden we erg veel geluk omdat er daardoor geen hoog water was. Pas toen we aan de opbouw van de muren begonnen, begon het erg nat te worden. Het leek alsof de droogte ingehaald werd. Dit had tot gevolg dat de bouwput paar keer onderwater heeft gestaan omdat de dam aan de achterzijde, niet hoog genoeg was. 

​

Het meest spannende moment, beton in de bekisting storten. Door de erg hoge drukken die op de onderkant van de bekisting komen te staan, was het spannend of de bekisting goed op zijn plek bleef zitten. Uiteindelijk is de betonconstructie binnen een maatafwijking van +- 5mm gebleven. 
 

Staal contructie

Na maandenlang in de modder en in het water gewerkt te hebben, werd er begonnen aan de staalconstructie. Bijna alle onderdelen van de waterraderen en stuwen zijn gemaakt van staal. Een totaalgewicht 10.000 kg. Doordat alles in 3D getekend was, kon het plaatmaterialen nauwkeurig gelaserd worden in de juiste vorm, wat resulteerde in een soort bouwpakket dat vervolgens in elkaar gelast moest worden.

​

Nadat alle onderdelen van de stuwen klaar waren, waren de waterraderen aan de beurt. De assen en bussen zijn op onze eigen draaibank, op de juiste maat afgedraaid waarbij een tolerantie van 0,02mm gehaald moest worden. De schoepen zijn ook uit plaatmateriaal gemaakt. Deze zijn eerst gewalst om er een ronding in te krijgen. Beiden waterraderen hebben bij elkaar 72 schoepen. Tijdens het walsen en lassen van de schoepen besefte ik mij pas hoeveel 72 is.

 

De stuwen zijn gecoat met een epoxy coating die normaal voor offshore toepassingen gebruikt wordt. Voordat de coating aangebracht kon worden, moest het staal eerst gezandstraald worden om alle roest en verontreiniging te verwijderen, wat geen prettige klus was. Voor de waterraderen hebben we ervoor gekozen om de extern te laten coating vanwege tijdgebrek. Dit leidde echter tot aanzienlijke vertraging in het project, omdat de coater lang op zich liet wachten.

bottom of page